Post

Zarządzanie danymi środowiskowymi: Antidotum na Greenwashing

Bez względu na to, na jakim rynku działasz i jakie produkty wytwarzasz, Twoi konsumenci coraz częściej wymagają produktów przyjaznych dla środowiska.

Większość firm reaguje na te trendy rynkowe na jeden z dwóch sposobów:

  • Uczynienie swoich towarów i usług bardziej przyjaznymi dla środowiska
  • Twierdząc, że ich towary i usługi są bardziej przyjazne dla środowiska

Jeden z tych wyborów prowadzi do większej lojalności klientów, zwiększenia zysków i poprawy public relations.

Drugi skutkuje tymczasowym wzrostem PR, po którym następuje katastrofalny krach.

Twierdzenie, że Twój produkt jest przyjazny dla środowiska bez żadnych dowodów lub, co gorsza, jawne kłamanie na ten temat, jest znane jako greenwashing.

Wiele firm praktykuje greenwashing, a prawie wszystkie z nich są na to wskazywane przez naukowców zajmujących się ochroną środowiska, rzeczników konsumentów i rosnącą grupę konsumentów, którzy aktywnie poszukują zielonych produktów.

Szokujące jest to, że ponad połowa zielonych konsumentów nie ufa twierdzeniom producentów "zielonych" produktów. Oznacza to, że greenwashing jest w rzeczywistości najbardziej efektywnym sposobem na zwiększenie sprzedaży nowego produktu. Wygląda jednak na to, że prawdziwie zielone produkty mają coś do udowodnienia, aby oddzielić się od reszty.

To samo badanie wykazało, że "80 procent [konsumentów] wybrałoby produkt, gdyby jego opakowanie zawierało konkretne dane, na przykład ile plastiku zostało zaoszczędzone w porównaniu z wcześniejszą wersją" (podkreślenie nasze).

To prawda, posiadanie konkretnych danych środowiskowych spowodowało ogromny wzrost zaufania konsumentów i sprzedaży.

Dlatego tak ważne jest nie tylko rozpoczęcie udziału w rynku produktów ekologicznych, ale również wspieranie swoich twierdzeń poprzez niesamowite zarządzanie danymi środowiskowymi.

Musisz określić ilościowo, ile odpadów produkuje Twoje opakowanie, ile materiałów nadaje się do recyklingu oraz ile wody i energii zużyto na wytworzenie Twojego produktu.

Jeśli martwisz się, że będziesz postrzegany jako greenwasher, nadszedł czas, aby zaopatrzyć się w system zarządzania danymi środowiskowymi, który może zarządzać i kwantyfikować wszystkie wejścia i wyjścia z Twoich procesów.

A oto kilka typowych znaków ostrzegawczych związanych z greenwashingiem, których należy unikać w przypadku własnych produktów:

  • Używanie oficjalnie wyglądających, ale nic nie znaczących certyfikatów. Niektóre firmy po prostu tworzą swoje własne standardy ekologiczne, projektują przekonujące logo i umieszczają je na swoich produktach. Zamiast tego, używaj tylko wiarygodnych certyfikatów stron trzecich, takich jak program Energy Star.
  • Niejasne lub nic nieznaczące terminy. Tysiące produktów ma teraz na sobie określenie "przyjazny dla środowiska". Niestety, nie istnieje żadna definicja tego terminu, więc może on oznaczać niemal wszystko. Podobnie, nie ma minimalnego progu dla stwierdzenia, że produkt jest "wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu". Twój produkt "z recyklingu" może zawierać tylko 1% materiałów z recyklingu. O wiele lepiej jest używać rzeczywistych liczb, aby uzasadnić swoje stwierdzenie.
  • Ładne zdjęcia drzew i zwierząt. Kiedy produkty odpowiedzialne ekologicznie po raz pierwszy pojawiły się na rynku, portretowanie zielonych dolin zamiast nieskazitelnie czystego blatu kuchennego zmieniało reguły gry. Ale teraz konsumenci widzą prawo przeszłości tego typu obrazów. Rynek jest przesycony, ale greenwasherzy nie mają wiele innego do roboty.
  • Największe znaki ostrzegawcze: terminy "eko" i "zielony". Są one tak nadużywane, że nic już nie znaczą. To wykracza daleko poza bycie bez znaczenia, że ludzie prawie nie patrzą dwa razy, gdy widzą toksyczne chemikalia oznaczone jako "zielone". Jeśli używasz swojego zarządzania środowiskiem jako punktu sprzedaży dla swojego produktu, dobrze byś zrobił, gdybyś nie polegał tylko na byciu "zielonym".

Oto wniosek: inteligentni konsumenci chcą liczb i danych, a nie tylko zdjęć zielonych łąk i czystego nieba.

Aby zrozumieć, jak zarządzać firmą w sposób bardziej zrównoważony, pobierz nasz przewodnik "The How's & Why's of Sustainability".

Image credit: jdog90