
Zagrożenia związane z raportowaniem społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju
Zarządzanie środowiskowe to coś więcej niż tylko utrzymywanie obiektów w zgodności z przepisami. Jest to również kluczowe źródło istotnych informacji biznesowych, takich jak zarządzanie środowiskiem, inwestycje w zrównoważony rozwój, choć przywództwo i społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR).
Trudne może być jednak określenie, jak najlepiej wykorzystać tego typu dane, które nie mieszczą się w raporcie zgodności z przepisami. Dzielenie się danymi środowiskowymi i informacjami CSR może być potężnym narzędziem marketingowym, ale nie zawsze jest łatwe do wykonania we właściwy sposób.
W ERA Environmental Management Solutions jesteśmy ekspertami w zarządzaniu danymi środowiskowymi i raportowaniu zgodności. Jednak dobrzy menedżerowie środowiskowi wiedzą również, że istnieje publiczna strona zarządzania środowiskowego, o której zbyt często się zapomina.
Dużo pisaliśmy o danych CSR i o tym, jak przejrzystość jest dobra dla biznesu. Niektóre z naszych artykułów na te tematy można przeczytać tutaj:
- Zarządzanie zgodnością środowiskową EPA zwiększa przejrzystość
- Dlaczego raportowanie TRI jest częścią CSR?
- Oprogramowanie Corporate Responsibility: Co z tym zrobić?
Niedawno grupa Triple Pundit, zajmująca się marketingiem środowiskowym i mediami, opublikowała listę najważniejszych błędów popełnianych przez firmy, które próbują wykorzystać potencjał marketingowy swoich danych CSR. Jeśli stosujesz się do naszych rad i poświęcasz się wychodzeniu poza podstawy zgodności środowiskowej, będziesz chciał zacząć przekształcać wszystkie te dane w coś, co można sprzedać.
Oto kilka z najbardziej przydatnych rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:
"3. Komunikacja działa oddzielnie od działalności operacyjnej
Istnieje ostrzejszy termin na określenie przypadku, w którym przekaz komunikacyjny nie jest poparty działaniami innych działów: greenwashing. Kiedy zespół ds. komunikacji opowiada historie o wspaniałych rzeczach, które robi firma, bez udziału kadry kierowniczej, mogą dziać się złe rzeczy".
Jak już wcześniej mówiliśmy w ERA, aby poprzeć swoje twierdzenia i uniknąć greenwashingu, musisz mieć doskonałe zarządzanie danymi środowiskowymi. Jest to podstawa każdego wspaniałego działu EH&S i jego wkładu.
"5) Pomijanie interesariuszy
Znalezienie kwestii istotnych dla Twojej firmy nie zawsze jest tak łatwe, jak się wydaje. Prawdopodobnie masz dobry pomysł, ale inni pracownicy, klienci, organizacje pozarządowe i polityczne, z którymi Twoja organizacja wchodzi w interakcje, również mają pomysły na to, co jest istotne. Upewnij się, że pytasz ich o zdanie i uwzględniasz ich sugestie w swojej strategii".
Przekonanie szefa do wysiłków na rzecz BHP i współpraca z nim przy dużych projektach, takich jak certyfikacja ISO 14001, jest bardzo ważne, ale nie jest proste. Jest to jedna z największych przeszk ód, jakie może napotkać specjalista ds. ochrony środowiska.
"8. Zbytnie ograniczenie ilościowe
Gdybym miała dolara za każdy raport CSR wypełniony zdjęciami słońca, paneli słonecznych i uśmiechniętych, wielokulturowych pracowników, byłabym bogatą kobietą. Takie raporty to świetny początek, ale dopóki firma nie zacznie wyznaczać celów i uczciwie informować, czy je osiąga, czy nie, będę traktować jej komunikaty z przymrużeniem oka.
Powtarzaliśmy to wielokrotnie: posiadanie danych środowiskowych ma znaczenie. Bez odpowiedniego zarządzania danymi i ich monitorowania nie można przedstawić konkretnych dowodów, które są absolutnie niezbędne dla świadomych konsumentów i rynku docelowego.
Resztę listy dziesięciu najlepszych można przeczytać na stronie Triple Pundit, tutaj.
(Image credit: upyernoz)